Sök

Illustratören Anna Pers Bräcke öppnar upp sina skissböcker

Har du någon gång funderat över hur den där snygga illustrationen blev till? Hur uppkom idén? Började det med en anteckning eller en sån där "fulskiss" som man kluddar ner på en servett i ett plötsligt infall av inspiration. Illustratören Anna Pers Bräcke berättar om sitt konstnärskap och visar sina skisser som resulterat i hennes fantastiska illustrationer "Jätten som blev liten".

Anna, var hittar du din inspiration?

Ibland känns det som min hjärna aldrig tar paus och ofta behöver jag skriva ner meningar antingen i min telefon eller rita en snabb skiss i mitt skissblock, eller på ett kuvert eller något annat papper som ligger nära till hands. Jag inspireras av musik, andra illustratörer, böcker, filmer, naturen och andra människor. Har jag idétorka kan jag behöva ta en promenad eller så tittar jag efter bilder som berör mig och som kan sätta igång tankar och idéer. Det kan också hjälpa att gå på museum eller till ett bibliotek för att titta i böcker. För mig handlar det ofta om att låsa upp sinnet och inse att allt är möjligt. I en bild kan allt hända, det är jag som illustratör som bestämmer vad som är möjligt. För mig är illustration att kommunicera.

Vad använder du för material?

När jag illustrerar använder jag Polychromos-pennor från Faber Castell, tycker de har en lagom mjuk spets och bra färgåtergivning. När det kommer till fineliners så använder jag nästan uteslutande Micron 0,05 och 0,2. När jag skissar använder jag Pentel Graphgear 1000 0.3 med 2H stift. Annars brukar jag använda Steadtler Mars Lumograph i 4H, 2H, HB, 2B, och 6B. Mitt favorit sudd är knådgummit från Steadtler. Jag är också förtjust i raderpennan MONO Zero från Tombow då det gör det enkelt att sudda små detaljer. För att sudda bort pigmenten från färgpennor så använder jag en Battery Eraser, då den suddar intensivt utan att förstöra papperet.

När det kommer till färg jobbar jag med gouache och akvarell från Winston & Newton. Jag gillar att både teckna och måla på Saunders-Waterford varmpressade akvarell papper 300g. Det har en yta som är slät utan att vara glatt. Det är egentligen ett akvarellpapper men jag tycker det funkar utmärkt till färgpennor också. Som skissblock blandar jag mellan Leuchtturm1917 180g och Moleskin Sketchbook 165g.

Kan du beskriva din skissprocess?

Min skissprocess kan se lite olika ut, men oftast gör jag skisser som är väldigt snabba, som tar ett par sekunder bara. Jag gör dem som små thumbnails och ofta kan det vara svårt för någon annan att se vad det är jag har gjort. För mig blir dessa som minnesanteckningar. Jag brukar också skriva några stödord kring hur jag har tänkt. Ibland kan jag göra skisser som tar lite längre tid, där jag också använt färg. Dessa är fortfarande enkla men de blir lite mer tydliga kring hur jag har tänkt. Jag tar sedan en bild på dessa och för över till antingen min iPad eller till Photoshop där jag fortsätter rita.

När bilden är i Photoshop börjar jag med att göra outlines av skissen. Sedan använder jag oftast bara en och samma digitala pensel för att rita allt. Jag vill komma så nära det traditionella ritandet som möjligt även fast jag jobbar digitalt. Jag färglägger på samma sätt som om jag skulle göra det på ett papper. Jag började med detta arbetssätt under mitt examensarbete då jag skulle göra en bilderbok utan text på ca 36 sidor. Det krävdes oerhört mycket tid och genom att arbeta digitalt så sparade jag tid. Däremot så är det aldrig riktigt samma sak som att använda olika material ihop, där misstag händer och kan vara en del av nerven i en illustration.

Vad har hjälpt dig i din utveckling?

Det som jag tror har varit viktigt för mig i min utveckling är att hela tiden hålla igång med ritandet. Att inspireras av andra och analysera deras bilder, att förstå hur en bild kan vara uppbyggd såsom exempelvis komposition och färgval. Jag var tidigare rädd för färg. Men jag märkte att många av de bilder som tilltalade mig var fulla av färg. Under mitt utbyte vid Rhode Island School of Design lärde jag mig massor kring både färg, komposition, bildens uppbyggnad och dess kommunikativa förmåga. Där började jag också ge färgen mer utrymme och idag älskar jag att använda färg i mina illustrationer.

Det har också varit viktigt för mig att diskutera illustration med andra. Det har hjälpt mig förstå vad det är som gör att jag gillar vissa illustrationer mer än andra, vilket också är till hjälp i mitt eget illustrerande. Nu låter det nästan som jag bara analyserar bilder, så är det inte. Det finns i bakhuvudet och ibland behöver jag ta ett steg tillbaka för att förstå varför något skaver i en bild eller om jag behöver fatta beslut kring hur jag ska fortsätta med en illustration. I tecknandet och målandet finner jag ett lugn, en glädje och ett driv. Det finns inget annat jag hellre vill göra än att skapa illustrationer som berättar, berör och påverkar.

Anna Pers Bräcke
Logga in

Choose your location