Om bokillustration

Marta Leonhardt har illustrerat ett tjugotal böcker – inspireras av hennes konstnärliga arbete

Sedan 2011 har Marta jobbat som konstnär och illustratör. Du hittar många av hennes illustrationer i barnböcker där det myllrar av skogsväsen och en natur som besjälats. Inspireras av lekfullheten och mystiken i hennes illustrationer och läs om vilka tekniker och material hon använder för att skapa sina verk.
Marta Leonhardt illustration
Marta Leonhardt illustration

Hur Marta jobbar

Marta, var hittar du din inspiration?

– Jag inspireras mycket av skogen! Man kan hitta så spännande mossbeklädda stubbar, rotvältor, svampcirklar m.m som är perfekt utgångspunkt för låta fantasin växa. För mig handlar mycket i folktro om närheten till naturen, ett sätt för människan att känna sig som en del av den och ett sätt att besjäla träd, stenar och sjöar. Jag tycker om att titta på något från skogen, t.ex. ett ekollon och fundera på hur det skulle användas i världen jag skapar. Jag samlar också bilder på Pinterest, det är utmärkt när man t.ex. ska studera hästens anatomi. Sedan kommer förstås mycket inspiration från utbytet med de fantastiska författare jag har förmånen att jobba med när jag illustrerar barnböcker. Det är väldigt roligt att få utgå ifrån ett manus och sedan föreställa sig hur allt ser ut!

Vad använder du för material när du illustrerar?

– Jag föredrar Schminckes akvarellfärger i kopp, de räcker länge och är både färgstarka och ljusbeständiga. När man målar med akvarell låter man papprets vithet lysa igenom, vilket skapar en mycket starkare ljuskänsla än andra tekniker. Ibland vill man dock göra lite ljuspunkter i efterhand och då brukar jag använda vit gouache. Jag älskar att leka med färg och olika material och blandar ofta tekniker. Jag använder tex en borstig gammal pensel eller en tandborste för att göra stänkeffekter, eller så strör jag flingsalt på målningen för att få vackra texturer. Jag arbetar ofta med akvarell- eller pastellpennor ovanpå målningen, för att få textur eller för att förstärka nyanser.

När det kommer till papper är det viktigt att använda rätt sort. Om man målar med mycket vatten kan pappret lätt luckras upp om det inte är tillräckligt tjockt. Arches akvarellpapper på 300g är det bästa papper jag använt, det kostar en del men känns verkligen värt det. Jag växlar mellan Hot pressed eller Cold pressed beroende på hur jag vill att motivet ska se ut. Hot pressed är definitivt bäst om man vill jobba med tusch och stålstift, då det är slätt och sammetslent. Det är lätt att få till små detaljer på ett slätt papper, samtidigt som det inte samlas ludd från pappret i stålstiftet.
Marta Leonhardt illustration
Marta Leonhardt illustration
Marta Leonhardt illustraton
Marta Leonhardt illustration
Kan du beskriva din arbetsprocess?

– Jag brukar börja med att samla inspirations- och referensbilder. Det är viktigt att aldrig kopiera någon annans foto rakt av, men man kan studera olika foton för att skapa ett eget motiv. Sedan börjar jag skissa. Ofta gör jag några småstudier för att hitta rätt komposition innan jag börjar på akvarellpappret. Om man inte vill skissa direkt på akvarellpappret kan man använda sig av ljusbord, jag har ett från Daylight som är perfekt att ta med sig i väskan och som man kan använda var som helst.

När skissen är klar börjar jag teckna med vattenfast tusch och stålstift. Stålstift är billiga, håller länge och ger enligt mig det bästa resultatet när man väl lärt sig hur det fungerar. Med stålstift kan man få dynamiska linjer och göra mycket små detaljer. Det blir ett genuint handgjort uttryck.
Om illustrationen ska vara i färg fortsätter jag sen med akvarell så fort tuschet torkat ordentligt. Eftersom tuschteckningen ofta är väldigt detaljerad kan jag jobba ganska fritt och flödande med akvarellerna, det ger en kontrast som jag tycker mycket om. Jag vänder och vrider mycket på pappret när jag tecknar och målar, för att få rätt vinkel på dragen eller för att få färgen att rinna åt rätt håll. Efter hand går jag mer och mer in på detaljer, det är underbart att helt få gå in i processen och sitta många timmar eller till och med dagar med samma bild!

Vad har hjälpt dig i din utveckling?

– Ibland kan man fastna i självkritik eller alltför perfektionistiska ideal. Det viktiga är att bara komma igång, inte överanalysera och att låta sig själv leka lite och ha kul! En stor källa till stöd och inspiration kommer också från att träffa andra, ett tips är att gå en kurs eller att dra ihop några stycken och rita över en fika!

Marta Leonhardt
Marta Leonhardt illustration