Illustrera med Karin Ohlsson

Lär dig hur en "Merman" blir till med hjälp av fineliners och akvarell

- Mitt namn är Karin Ohlsson och jag jobbar som illustratör i mitt egna företag vid namn BahKadisch. Jag gillar att jobba med svarta fineliners och har de senaste två åren även förälskat mig i vattenfärg. Här tänkte jag visa hur jag gör när jag kombinerar dessa två medier. Min tanke med denna illustration är att måla en skäggig sjöjungfru. Vi kan kalla det en Merman.
Karin Ohlsson
Karin Ohlsson

1. Blyertsskiss och ljusbord

– När jag målar med vattenfärg/akvarell försöker jag undvika att göra mina blyertsskisser direkt på akvarellpappret. Detta är för att jag vill hålla akvarellpappret så rent som möjligt, och jag ogillar att använda sudd. Därför tar jag ett helt vanligt A4-papper ur min skrivare och gör min blyertsskiss på detta.

När skissen är färdig lägger jag den på mitt ljusbord. Jag har ett ljusbord från Daylight i storleken A4. Jag brukar använda detta även när jag gör teckningar i större format, och får då flytta runt pappret en aning under arbetets gång, men det fungerar alldeles utmärkt det med!

2. Första lagret

- När skissen ligger på ljusbordet placerar jag mitt akvarellpapper ovanpå och tänder lampan så att jag ser skissen på akvarellpappret. Därefter är det bara att måla efter linjerna. Denna gång har jag valt att göra en akvarellmålning utan outlines. Hade jag däremot valt att använda mig av outlines, som jag oftast gör, så hade jag i detta moment använt ljusbordet för att rita av skissen med mina svarta fineliners och därefter lyft av akvarellpappret från ljusbordet. Men nu får pappret ligga kvar tills jag är färdig med mina lager av vattenfärg.

Karin Ohlsson
Karin Ohlsson

3. Andra lagret

- Jag brukar blanda ut mina vattenfärger med ganska mycket vatten och sedan måla flera olika lager för att få till olika mättnad i färgen. I just detta exempel använder jag mig av endast en blå färg till hela bilden. Jag låter färgen torka helt mellan de olika lagren så att jag kan få till skarpa kanter i den blåa färgen. För att skynda på torkningsprocessen kan man använda sig av en hårtork eller en värmepistol. Mycket praktiskt för en person utan tålamod, så som mig själv!

4. Fineliners

- När jag är färdig med färgen och allt är 100% torrt gör jag alla små detaljer med mina svarta fineliners. I detta fall blir det näsa, ögon, tatueringar och fiskfjäll. Här brukar jag inte skissa först utan litar helt på att det kommer att bli bra ändå. Ritar man lite snett så gör det inte så mycket. Och ritar man fel så går det oftast att korrigera genom att rita något annat över, eller i värsta fall fixa felet i Photoshop i efterhand. Detta försöker jag i största möjliga mån dock att undvika då jag vill ha ett så fint original som möjligt i handen när jag är klar.

Karin Ohlsson
Karin Ohlsson

5. Photoshop

- När alla detaljer är på plats skannar jag in min bild. Jag brukar skanna i 1200 dpi för att vara på den säkra sidan. Man vet aldrig vad man kan tänkas vilja använda sin bild till, så därför tar jag alltid i lite när jag väljer upplösning.

När bilden är inskannad öppnar jag den i Photoshop (PS). I detta fall vill jag ta bort bakgrunden på min Merman. I och med att han har så tydliga och skarpa kanter är det en enkel match. Jag brukar använda mig av verktyget vid namn ”Magiskt suddgummi”. Ju tydligare linjer man har i sin teckning, desto högre tolerans kan man kosta på sig att ställa in uppe i menyraden.

I PS justerar jag också lite kontraster och färger så att jag får min bild precis så som jag vill. Många är noga med att göra dessa inställningar redan i skannern, men jag gör det hellre i PS. Jag bestämmer mig för att lägga en bakgrund på min Merman som skiftar från blått till rosa. Därefter lägger jag ett maskeringslager på min gubbe och suddar försiktigt ut honom nedtill så att han på ett behagligt sätt flyter in i bakgrunden. Nästan som om att han befinner sig i ett blå-rosa hav. Sedan är han klar, min Merman!

Material

- Till min Merman använde jag mig av ett akvarellpapper från Arches. De har lite olika papper, men jag gillar det med rosa på omslaget. Det är helt slätt och tillåter mig att göra extra fina detaljer med mina fineliners. Om akvarellpappret har för mycket textur (grain) så blir mina svarta linjer alldeles för skakiga, och det gillar jag inte. När det kommer till akvarellpapper tycker jag att det är värt att lägga lite pengar på bra kvalité. Dessa papper från Arches kostar strax över 10 kr/ark, vilket är väldigt prisvärt!

Eftersom att jag är lite utav en slarvpelle när det kommer till penselvård så vågar jag inte spendera allt för mycket pengar på fina penslar. Jag glömmer dem ofta med borsten nedåt i ett vattenglas, eller använder dem plötsligt till en klibbig maskeringsvätska istället för till vattenfärg. Jag använder mig oftast av en massa olika penselstorlekar när jag målar. Små, till små detaljer, och stora när jag vill täcka större ytor av färg. Logiskt, jag vet.

Karin Ohlsson

- Min Merman målade jag med en blå färg från märket Schmincke. Jag har en låda med 36 färger, men brukar sällan använda alla. Jag har hittat mina favoriter och lärt känna dem. Jag gillar att använda mig av lite färre färger i mina akvareller då jag tycker att del lätt blir väldigt rörigt när jag blandar in för mycket färg. Jag gillar också tanken av att ha min egen färgpalett som jag använder mig av så att man kan se att mina illustrationer hör ihop färgmässigt. Jag har kommit på mig själv att ha blått, brunt och rödrosa som mina favoriter. Färgerna blandar jag som sagt ut med vatten innan jag börjar måla. För detta använder jag mig utav en tom palett. Jag har en ful i plast, samt en lite finare i porslin. Den i porslin är lite lättare att göra ren, samt gör sig bättre på bild. Den i plast är dock smidigare att ha med sig när man reser, och har plats för lite fler färger då den har fler fördjupningar.

- Sist men inte minst, mina fineliners! Till min Merman använde jag fineliners från Sakura. De heter Pigma Micron och jag brukar köpa dem i ett set med lite olika tjocklekar. Dessa funkar utmärkt tillsammans med vattenfärg och flyter inte ut när man målar över dem med vatten. Jag älskar fineliners och använder dem dagligen i mitt jobb. Jag gillar att göra svartvita illustrationer där jag enbart använder mig av fineliners och gillar verkligen kontrasten man kan få när man använder sig av olika tjocklekar. Med en fineliner i tjocklek 08 och en fineliner i tjocklek 01 kommer man långt. Lägg därtill ett härligt, slätt papper som absorberar svärtan på ett fint sätt så har man allt man behöver för att klara sig en vecka eller två.

Karin Ohlsson
Instagram: BahKadisch
Hemsida: KarinOhlsson.se