Sök

Inspireras av tekniker och tankar som lyfter dina kreationer till nästa nivå

Med en förkärlek för färgen cerise och med stänk av bubbelgumsrosa magi skapar frilansaren Rickard Grönkvist fantasifulla och humoristiska digitala illustrationer från kontoret i Malmö. Intresset för illustration väcktes tidigt av Kay Pollaks barnbok "Staden som blev känd över hela världen" och banade väg för en karriär inom illustration. Läs om hur Rickard arbetar med sina alster, om gamla kontoret där det spökar och projektet "Sketch or die".

Rickard, var kommer dina idéer ifrån?

Via sociala medier, se andra kreatörers verk t ex på sidor som Behance. Att bläddra i konstböcker. Är idén redan satt av kunden sätter jag igång direkt. Det mesta kommer till mig under processens gång. Sen brukar jag snegla på illustrationen på kvällen. Det är en tillfredsställande känsla om man är nöjd med framstegen, det ger också mig en möjlighet att hitta fel och annat som behöver rättas. Jag tycker människor är inspirerande, det är givande att implementera en smula mänsklighet i figurer, kanske en viss positionering, som att de kommunicerar i tysthet. Där ska finnas en igenkänningsfaktor. Värme och humor är onekligen centralt i det mesta jag gör. Och många idéer kommer till mig strax innan jag somnar, när jag sluter ögonen. Då ser jag klarare.

Vad använder du för kreativa verktyg?

Datorn, Illustrator, Photoshop, Indesign. Jag kommer från det analoga men känner att det är roligare att sitta vid datorn. Blir frihand någon gång då o då. I så fall rör det sig om klassiska Staedtler i olika grader, stift-pennor och skuggpennor. Även vanliga bläckpennor är trevliga. På senare tid har jag sneglat lite på mina knappt använda Posca pennor.

Hur ser arbetsprocessen ut för en professionell grafiker som dig?

Förr var startsträckan längre. Sena nätter på kontoret, som det dessutom spökar i. Det var väl tal om prestationsångest och att jag fick för mig att jag var som mest effektiv när jag sköt på allt till sista stund. Det var såklart ohållbart och stressigt. Nu är det annorlunda. Jag mår bäst av att jobba effektivt och målinriktat. Ju tidigare jag blir klar med något desto bättre. Då har jag också mer tid till reflektion och kan gardera mig bättre om det haglar korrekturer från kund. Att lägga i från mig allt när det börjar bli bra håller igång drivet och hungern för nästkommande dag. Jag tycker också att mina jobb blivit bättre av en mer strukturerad arbetsdag. Inte missa att äta och inte lägga sig för sent.

Vi vill också lära oss göra grymma digitala illustrationer, kan du berätta hur du gör?

När iden är satt och skissen godkänd då börjar jag kort sagt rita i Illustrator. Jag brukar lägga in min egen skiss och diverse referensbilder och sånt jag finner inspirerande bredvid ritytan. Oftast blir det en uppsjö av olika plättar och öar av illustrationer som ligger runt omkring själva motivet. Jag testar en sak och kanske inser att det inte funkar men lägger det åt sidan, för man vet aldrig om man kanske får användning för det i ett senare skede. Ibland brukar jag gå till Adobes Kuler och laborera med färgpaletter. Många gånger består mina alster av mycket detaljer, så det blir mycket laborerande kring färger. Bäst tycker jag det blir när man har ett visst antal grundfärger och istället jobbar med dess olika nyanser. Men oftast blir det en explosion av färger. Kanske är det min förkärlek till graffitin, det är lite där jag kommer i från.

När jag kommit halvvägs lyfter jag in materialet som smart objects i Photoshop så jag kan ändra det i efterhand om det behövs. Sen går jag in i Camera Raw och jobbar med färger, delade toningar, kornighet m.m. eftersom ditt lager ligger som ett smart objects lägger sig camera raw som ett filter som du också kan ändra i efterhand. Väldigt praktiskt. Sen målar jag illustrationen en aning med olika penslar för att få till lite mer liv i bilden. Det blir många lager och det kanske finns enklare metoder, sneglar lite på Pro Create och iPad Pro. Det verkar vara lite av bägge världar inbakat i ett program. Vi får se vart det bär.

En färg som nästan alltid varit central är vinrött, varm rosa med inslag av gult, bubbelgumsrosa (neonrosa) och cerise. Jag funderade länge på varför, tills jag såg en vän hålla upp en barnbok på Facebook av Kay Pollak, "Staden som blev känd över hela världen", med illustrationer av Birgitta Sten. Jag tjöt rakt ut i luften ” Va fan, där är den ju!”. Jag hade nämligen bara vaga minnen av den och grämde mig så över det. Det hör till saken att den är en av de barnböcker som låg till grund till varför jag blev illustratör och antagligen därför jag har sån förkärlek till färgen cerise. Centralt i berättelsen är en pojke som hittar en cerise krita på marken och börjar rita kossor på husfasader. Älskade den boken.

Så det blev ett heureka moment. Jag blev så exalterad att jag kontaktade Birgitta Sten prisade henne och förklarade vilken inverkan den haft på mig. Det var ett stort och emotionellt ögonblick. Som att man fick bekräftat att man valt rätt bana. Kay Pollak blev så tagen att han lät trycka upp en ny upplaga av den. Det var till och med en illustratör på förlaget som också valt samma bana på grund av den. Såna tillfällen i livet sker inte ofta, men de är guld!

Vad tycker du är roligast med att jobba som grafiker och illustratör?

Något som jag verkligen stormtrivs med är när det finns tid för research, att t ex fånga essensen, konceptualisera. Hur jag ska kommunicerar ut till betraktaren. Vad vill jag förmedla så det funkar med uppdraget. Skisser är bra! Viktigt med en grund liksom. Att ha en plan-b redo om första idén inte går i lås är även viktigt. Men oftast så kör jag bara på, folk anlitar en för att det gillar stilen och förlitar sig på att det blir något bra i slutändan. Motiv som alltid är tacksamma är t ex, fabler, figurer, städer, barnsligt, naivistiskt, miljöer, typografiska illustrationer, eller om det angränsar till det grafiska. Det får gärna bjuda på utmaningar. Jag känner inte att jag har något direkt mål, jag vill bara skapa. Om det finns något mål så är det att även skapa eget. Men det är en svår nöt att knäcka. Jag gillar nämligen när någon annan talar om för mig vad jag ska göra haha.

Knäppaste projektet jag deltagit i hette ”Sketch or die” och gick ut på att man tecknade efter folks önskemål och höll sig vaken i hela 48 timmar. Allt streamades.

Rickard Grönkvist
Logga in

Choose your location