Sök

Häng med till Erica Jacobsons studio på Södermalm i Stockholm

Att få ägna sina dagar åt färg och form från sitt alldeles egna kreativa näste är en riktig dröm för många kreatörer. Erica Jacobson är den färgstarka illustratören som gör just detta från studion på söder. Hur kan dagarna se ut för en professionell illustratör? Var kommer inspirationen ifrån och vad är egentligen roligast med att ha illustration som yrke?

Erica, var hittar du inspiration?

Min inspiration hämtar jag bland annat från konstens värld, jag går ofta på utställningar, och FÄRG! Färgkombinationer. Strukturen på pappret och hur färg reagerar på ytan vare sig det handlar om pennor, tusch eller screentryck. Om jag inte hittar något på en utställning som jag gillar går jag till shoppen och bläddrar i böcker och nöjer mig först när jag hittar något som ger en aha eller wow-upplevelse. Sen gillar jag växtlighet, screentryck, organiska former, mönster och människor, hur vi rör oss, har olika former och kroppsspråk. Just nu gillar jag Sonia Delauany, Andre Brasilier och Li Jin.

Vad använder du för material?

Jag använder mig mest av svarta pennor exempelvis Uniball Eye Fine, Staedtler Pigment Liner, V-signpen och 7 mm stiftpenna med mjukt stift och svart målarfärg, typ gouache eller svart tusch.

Hur ser din arbetsprocess ut?

Det beror på vilken typ av uppdrag det handlar om. Om det är ett reklamjobb brukar det oftast finnas en tydlig brief med idéer för bildlösningarna. Vi pratar igenom jobbet på ett möte. Min agent Charlotte Öström förhandlar om arvode och skriver avtal. Detta återföljs av skisser och sen levererar jag original.

Min stil har ett handgjort uttryck så det är inte så ofta det händer att jag måste göra många ändringar. Jag gör en mängd teckningar och målningar på vanligt A4-papper som jag sedan skannar. Oftast är det de mer skissartade teckningarna som blir bra, de lite omedvetna. Försöker man rätta till och göra det ”ordentligt” är det lätt att gå miste om nerven i uttrycket. Jag gör många bilder på samma tema så att handen inte låser sig. Vill jag använda färg direkt är screentryck min favoritteknik där jag kan få upp stora ytor och former med färg.

Innan jag sätter igång gör jag en digital eller analog moodboard för att få inspiration och för att få en inriktning och karaktär jag vill att illustrationerna ska få. Jag lägger en del tid på research. Efter det gör jag allt i Illustrator, färgläggning, komposition och storlek.

Ofta får jag frågan om hur det kommer sig att jag använder så starka färger. Jag tänker inte så mycket på att det är så, det är helt enkelt något jag dras till. Livet blir roligare med klara färger som omger en. Mina verk ger ifrån sig en viss energi. Inför varje uppdrag sätter jag upp en färgpalett med ett flertal kombinationer för att inte låsa fast mig i något jag brukar använda. Jag brukar inspireras av ett utsnitt på ett konstverk, ett tygmönster där två eller tre färger möts. Färg gör mig glad och inspirerad. Jag brukar använda mig av ett begränsat antal färger i samma bild för att få en effektfull sammanhållen och grafisk känsla.

Hur kan en arbetsdag se ut?

Jag försöker skissa och förbereda mig ena dagen och göra själva jobbet dagen efter. Det är viktigt att få en bra bildidé – så jag lägger först tid på att läsa artikeln om det är ett uppdrag för ett magasin det handlar om. Jag försöker hitta essensen i artikeln annars tar det bara längre tid i slutändan.

Det är bra med lite ställtid ibland. Sen googlar jag förlagor och gör små väldigt ruffa skisser. Efter det tar jag en timmes träning och lunch. När illustrationen börja bli klar mejlar jag uppdragsgivaren för att få feedback. Det är oftast nyttigt att få infallsvinklar från AD:n man jobbar med. Det är tryggt att jobba med en AD och kund som uppskattar illustration. Det ska ju bli så bra som möjligt och kanske är det något i bildlösningen som mottagaren inte uppfattar som man själv tycker är glasklar.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

Att få jobba med bilder som växer fram, man vet aldrig riktigt hur varje uppdrag kommer att bli. Det innebär viss apparat att ta sig igenom processen, jag har höga krav på resultatet. Det blir inte lättare med tiden, nästan tvärtom. Det som är kul är att det går att bli bättre hela tiden. Förra året var ett superfint år, jag fick jobba med många nya kunder som också gav en variation i uttrycket. Bland uppdragen finns en ny tapetkollektion, design för Absolut Vodka (Absolut Cubed), Max's lansering av sitt nya kaffekoncept med takeaway muggar och animationer, Brunos julkampanj med mobiler, print och en skyltfönsterinstallation samt en t-banekampanj för Stockholmsmässan.

Erica Jacobson
Foto: Sofia Runarsdotter
Logga in

Choose your location